Contactează-ne

Adresa: Str. Corbului, nr.7, Timişoara
Telefon:
E-mail

Colectivul clinicii universitare

Şef clinică universitară

📲 Telefon: –

📧 Email: nussbaum.laura@umft.ro

📃 Curriculum vitae

Membri

📲 Telefon: –

📧 Email: stan.violeta@umft.ro

📃 Curriculum vitae

📲 Telefon: –

📧 Email:  jurma.anda@umft.ro

📃 Curriculum vitae

Prezentare generală

Secţia de Neuropsihiatrie infanto-juvenilă, vechea denumire a specialităţii, a fost înfiinţată la propunerea domnişoarei dr. Eliza Ionescu care lucra ca asistent universitar în cadrul clinicii de adulţi. Modelul fusese preluat după Centrul Alfred Binnet din Paris, inaugurat în 1965. Asistent Universitar a fost în aceea perioadă Dr. Mircea Lăzărescu, devenit ulterior şeful catedrei.

Din 1981, odată cu venirea la disciplina de psihiatrie a Dr. Tiberiu Mircea, medic primar psihiatrie adulţi, pe post de asistent universitar, acestuia i s-a încredinţat disciplina de Psihiatrie a secţiei de Pediatrie, care a devenit mai târziu disciplină de Pedopsihiatrie (2001). În 1986 Dr. Mircea Tiberiu elaborează împreună cu prof. Dr. Mircea Lăzărescu Cursul de Pedopsihiatrie pentru anul VI Pediatrie.

Din anul 1990 s-a alăturat disciplinei d-na dr. Violeta Stan, în prezent coordonatoarea disciplinei; în anul 1999 se alătură colectivului d-na dr. Otilia Secară care ulterior a părăsit funcţia didactică de Asistent universitar, urmând ca apoi să intre în cadrul disciplinei d-na dr. Laura Nussbaum (în anul 2005) şi d-na dr. Anda Jurma (în anul 2011).

Propunerea de înfiinţare ca disciplină distinctă a fost făcută în anul 2000 fiind aprobată de Universitatea de Medicină în 2001, având ca şi argumente următoarele:

  • în curricula a 31 ţări europene disciplina este de sine stătătoare
  • amploarea fenomenelor de dependenţă de drog, alcool, abuz, neglijare, abandon al copilului şi impactul acestora în contextul crizelor economice actuale (delincvenţa juvenilă).

În anul 2004 s-a înfiinţat în Timişoara Centrul pentru Familie şi Copil – Psihiatrie, Psihoterapie şi Neurologie a Copilulului şi Adolescentului, certificat de către Consiliul Naţional al Cercetării Ştiinţifice din Învăţământul Superior ca şi Centru de Cercetare Ştiinţifică tip C.

În continuare Domeniile de interes şi cercetare ale disciplinei au rămas:

  • Psihopatologia în mica copilărie, din perspectiva ataşamentului
  • Psihiatria comunitară şi intervenţii terapeutice pluridisciplinare
  • Psihopatologia familială

În prezent disciplina de Pedopsihiatrie funcţionează cu programa analitică complet separată, stagii, cursuri şi clinică; pregăteşte rezidenţi în specialităţile psihiatrie pediatrică şi stagiile rezidenţilor de neurologie pediatrică, psihiatrie adulţi, pediatrie şi neonatologie.

Pentru studenţi

I. FIŞA DISCIPLINEI

UniversitateaUNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE “VICTOR BABES” TIMISOARA
FacultateaFACULTATEA DE MEDICINA
SpecializareaMEDICINA GENERALĂ
Denumire disciplinăPEDOPSIHIATRIE

 

II. Structură disciplină (2 ore la 2 săptămâni)

Cod disciplinăSemestrul2)Categoria3)CrediteCursSeminarLaboratorProiect
070PSI11 sau 12DS32 ore/2sapt 2 ore/2sapt 

 

III. Statut disciplină

OBLIGATORIE

IV. Titular disciplină

 CursLaboratorLaborator
Numele şi prenumeleSTAN VIOLETANUSSBAUM LAURAJURMA ANDA
InstituţiaUMF TIMISOARAUMF TIMISOARAUMF TIMISOARA
Catedră/DepartamentPSIHIATRIE XIV
DEPARTAMENT NEUROSTIINTE
PSIHIATRIE XIV
DEPARTAMENT NEUROSTIINTE
PSIHIATRIE XIV
DEPARTAMENT NEUROSTIINTE
Titlul ştiinţificDOCTOR IN MEDICINADOCTOR IN MEDICINADOCTOR IN MEDICINA
Gradul didacticSEF LUCRARIASISTENT UNIVERSITARASISTENT UNIVERSITAR
Încadrarea (norma de bază/asociat)NORMA DE BAZANORMA DE BAZANORMA DE BAZA
Vârsta563142

 

V. Obiectivele disciplinei

  • Formarea de competenţe necesare în depistarea precoce a unor modificări psihopatologice developmentale;
  • Cunoaşterea modelelor psihopatologice developmentale care vulnerabilizează persoana pe perioada dezvoltării prenatale până la perioada de adult tanar.
  • Deţinerea unor informaţii moderne privind principalele modele de organizare psihopatologică din perioada copilăriei, adolescenţei, explicative ale bolilor psihice din perioada adultă.
  • Cunoaşterea unor informaţii de prevenţie primară privind toxicomaniile, delicvenţa juvenilă, suicidul juvenil, psihopatologia familială.
  • Cercetare stiintifica directionata spre epidemiologia psihiatrica, contextul de viata si alte aspecte specifice psihiatriei copilului si adolescentului

VI. Conţinutul disciplinei

VI.1. Curs (capitole/subcapitole)Nr. Ore/săpt.

Curs 1 Perioada prenatală şi de sugar

  • Tulburarea primară de ataşament
  • Anxietatea de separaţie
 2 ore/ 2 sapt

 Curs 2 Perioada micii copilării (1-3 ani)

  • Tulburările pervazive de dezvoltare
  • Retardul mintal
  2 ore/ 2 sapt

 Curs 3 Perioada preşcolară (3-6 ani)

  • Tulburările de limbaj
  • Tulburarea hiperchinetică cu deficit de atenţie
 2 ore/ 2 sapt

Curs 4 Perioada de şcolar mic (7-11 ani)

  • Tulburări specifice de dezvoltare
  • Tulb. de stres posttraumatică – PTSD
  • Tulb. ale controlului sfincterian
  • Abuz
2 ore/ 2 sapt

 Curs 5 Perioada pubertăţii (11-14 ani)

  • Tulburări de comportament
  • Delicvenţă
  • Toxicomanii
  • Aberaţii ale sexualizării
2 ore/ 2 sapt

 Curs 6 Perioada adolescenţei

  • Tulburări ale schemei corporale
  • Tulb. de somatizare
  • Tulburări afective
  • Tulburări anxioase
  • Tulburări obsesiv-compulsive
2 ore/ 2 sapt

Curs 7 Perioada adolescenţei

  • Tulburări conversiv-disociative
  • Schizofrenie
  • Tulb. de identitate
  • Suicid
  • Dezvoltări deviante
2 ore/ 2 sapt

 

VI.2. Lucrări de laboratorOre/sapt.
  • Conceptul de sănătate mintală, normalitate, anormalitate, boală şi defect psihic
  • Particularităţile foii de observaţie în psihiatria copilului
  • Anamneza pacientului. Completarea foii de observaţie
  • Medicaţia psihiatrică
2 ore / 2 sapt
  • Dezvoltarea creierului. Perioada intranatală.
  • Perioada de sugar.Stimularea şi interacţiunea în familie
  • Despărţirea de scurtă durată “Little John” – Instruire pe video
  • Depresia maternă “Still Face”, “Das Schreibaby“. Instruire pe video
  • Tulburarea reactivă de ataşament “Silent Scream”. Instruire pe video
2 ore / 2 sapt
  • Tulburările pervazive de dezvoltare. Autismul- simptome si terapie. Prezentare de caz.
  • Tulburările de limbaj. Simptome si terapie. Prezentare de caz.
1 ora / 2 sapt
  • Anxietatea. Ticuri. Sdr. Tourette.Tulb. obsesiv-compulsivă. Prezentari de cazuri
1 ora / 2 sapt
  • ADHD. Simptome si terapie. Prezentare de caz
  • Tulburari de invatare. Simptome si terapie. Prezentare de caz
1 ora / 2 sapt
  • Tulb. de somatizare. Simptome, diagnostic diferential.
  • Organizări fobice, obsesive. Prezentare de caz
1 ora / 2 sapt
  • Tulb.maniacală. Tulb.depresivă. Simptome, diagnostic. Prezentare de caz
2 ore / 2 sapt
  • Psihoze precoce. Schizofrenia. Simptome, diagnostic. Prezentare de caz
2 ore / 2 sapt
  • Maltratarea şi abuzul. Simptome. Instruire pe video
  • Pacientul agitat psiho-motor. Simptome, interventie
  • Pacientul cu risc suicidar. Simptome, interventie
1 ora / 2 sapt
  • Terapii specifice în pedopsihiatrie
  • Terapia de familie
  • Interacţiuna mamă – copil
  • Terapie cognitiv – comportamentală la şcolari
1 ora / 2 sapt

 

VII. Bibliografie

  1. Tiberiu Mircea, Violeta Stan, Otilia Secara, Laura Nussbaum. Psihiatria si psihopatologia dezvoltarii copilului si adolescentului. Note de curs. Lito U.M.F.T. 2008.
  2. Curs in format electronic distribuit studentilor la sfarsitul fiecarui curs.

VIII. Modul de transmitere a informaţiilor

Forme de activitateMetode didactice folosite
CursPredare orala si cu metode multimedia
LaboratorPrezentare de cazuri clinice in direct sau audio-video , discutii in legatura cu cazurile prezentate

 

IX. Evaluare

Forme de
activitate
Evaluare%
din nota
finală
Examen, colocviu, verificare periodica

Modul de evaluare al studentului se face prin examen scris tip grila

  • cunoştinţe pentru nota 5: cunostiinte minime necesare diagnosticului urmatoarelor afectiuni: Tulburare de atasament, Autism infantil, Tulburari specifice de dezvoltare, ADHD, Tulburari anxioase, Tulburari afective, Tulburari psihotice, Abuzul si Maltratarea la copil si adolescent.
  • cunoştinţe pentru nota 10 : cunostiinte aprofundate necesare diagnosticului afectiunilor de mai sus, factori de risc si vulnerabilitate, preventia tulburarilor psihice la copil si adolescent.
100 %
Seminar  
Laborator  
Proiect  

Abilităţi dobândite de student:

  • Competenţe necesare în depistarea precoce a unor modificări psihopatologice developmentale;
  • Recunoasterea si diagnosticarea afectiunilor psihopatologice din perioada copilăriei si adolescenţei.
Fişa de evaluare a activităţilor practice

I. CAZURI CLINICE URMĂRITE

  1. Autism infantil
  2. Tulburări afective la copil
  3. Tulburări anxioase la copil
  4. Tulburări de învăţare
  5. Schizofrenia cu debut precoce
  6. Ticuri
  7. ADHD
  8. Tulburări de conduită
  9. Tulburări de dezvoltare
  10. Tulburări de ataşament şi copil abuzat
  11. Tulburări alimentare la copil şi adolescent

URGENŢE

  1. Agitaţie psihomotorie
  2. Intoxicaţii
  3. Suicid

II. Activitate practică

  1. Particularităţile foii de observaţie în pedopsihiatrie
  2. Anamneza pacientului
  3. Completarea foii de observaţie
  4. Evaluarea nivelului de dezvoltare psiho-motorie
  5. Discuţii cu părinţii
  6. Monitorizarea tratamentului

III. Aprecierea pregătirii practice

CalificativFoarte bineBineSatisfăcătorNesatisfăcător
Pregătire teoretică    
Pregătire practică    
Pregătire deontologică    
Pregătire deontologică    
Seminar
Examen Practic
Activitate ştiinţifică (proiecte)

I. Studii clinice în desfăşurare

  • 2011-2014 PHASE III CLINICAL STUDY ON LDX (Lisdexamphetamine) IN ADHD, SAFETY AND EFFICACY
  • 2011-2012 PHASE III DOUBLE BLIND, CLINICAL STUDY ON GUANFACIN HYDROCHLORIDE IN ADHD
  • 2012-2014 PHASE III EXTENSION CLINICAL STUDY ON GUANFACIN HYDROCHLORIDE IN ADHD SPD
  • 2012 PHASE III DOUBLE BLIND CLINICAL STUDY ON ASENAPINE IN CHILD AND ADOLESCENT SCHIZOPHRENIA AND BIPOLAR DISORDERS
  • 2012-2014 PHASE III CLINICAL STUDY ON ARIPIPRAZOL IN CHILD AND ADOLESCENT SCHIZOPHRENIA
  • 2012-2014 PHASE III CLINICAL STUDY ON ARIPIPRAZOL IN CHILD AND ADOLESCENT SCHIZOPHRENIA, SCHIZOAFFECTIVE DISORDERS AND BIPOLAR DISORDER
Cursuri postuniversitare organizate în cadrul disciplinei

Denumire curs: Teoria şi practica intervenţiei precoce în autism şi ADHD
Perioada de desfăşurare: 3.05 – 20.05 2013
Număr ore curs şi lucrări practice

  • Curs: 32 ore
  • Lucrări practice: 16 ore

Lectori

  • Curs: Şef Lucrări Dr. Violeta Stan
  • Lucrări practice:
    • Asist. Univ. Dr. Anda Jurma
    • Asist. Univ. Dr. Laura Nussbaum

Adresabilitate: medici pediatri, medici de familie, medici rezidenţi
Preţ estimativ: 400 lei. Medici rezidenţi 50% reducere
Tematica în rezumat

  1. Clasificarea tulburărilor pervazive de dezvoltare
  2. Etiologia tulburărilor pervazive de dezvoltare
  3. Recunoaşterea semnelor precoce ale autismului – rolul mediculul de familie/pediatru
  4. Proceduri de diagnostic precoce în autism
  5. Comorbiditate autism – alte tulburări psihice/organice
  6. Evoluţia tulburărilor pervazive de dezvoltare
  7. Intervenţia şi reabilitarea precoce în autism
  8. Clasificarea tulburărilor hiperkinetice
  9. Etiologia tulburărilor hiperkinetice – neuropsihologie
  10. Diagnostic şi semne precoce în tulburarea hiperkinetică – rolul medicului de familie/pediatru
  11. Tulburarea hiperkinetică în mica copilărie – diagnostic diferenţial
  12. Comorbidităţi psihiatrice în ADHD
  13. Intervenţie farmacologică şi comportamentală precoce în ADHD

Denumire curs : Psihopatologia şi psihiatria dezvoltării
Perioada de desfăşurare: 09.11 – 26.05.2012
Număr ore curs şi lucrări practice

  • Curs: 32 ore
  • Lucrări practice: 16 ore

Lectori

  • Curs: Şef Lucrări Dr. Violeta Stan
  • Lucrări practice:
    • Asist. Univ. Dr. Anda Jurma
    • Asist. Univ. Dr. Laura Nussbaum

Adresabilitate: medici pediatri, medici de familie, medici rezidenţi
Preţ estimativ: 400 lei. Medici rezidenţi 50%reducere
Tematica în rezumat

  1. Dezvoltarea în mica copilărie: dezvoltarea creierului, neuroplasticitate, leziuni pre-, peri- şi postnatale, consecinţe asupra dezvoltării psihice
  2. Diagnostic precoce şi metode de intervenţie ale medicului de familie/pediatru în tulburările de ataşament
  3. Neglijare, abuz, maltratare, abandon – rolul medicului de familie/pediatru în depistare şi intervenţia precoce
  4. Tulburări de dezvoltare şi evoluţia lor: ADHD, Autism, Tulburări de limbaj, Tulburări de învăţare
  5. Tulburări psiho-somatice în mica copilărie
  6. Tulburări anxioase în copilărie
  7. Tulburări alimentare în copilărie
  8. Tulburări psihice legate de consumul de substanţe psihoactive
  9. Schizofrenii şi psihoze cu debut precoce
  10. Tulburări afective cu debut precoce
  11. Modele de intervenţie: farmacologică, psihoterapică, familială, interacţiune părinte – copil
Link-uri utile