Director proiect: Prof. univ. dr. Codruța Marinela ȘOICA
Domeniul vizat: 4. Susținerea activităților societăților antreprenoriale studențești (SAS) din cadrul universitățilorTitlul proiectului: Stimularea și dezvoltarea competențelor antreprenoriale studențești în domeniul sănătate prin metode inovative și abordări translaționale adaptate pieței modern și nevoilor societății
Acronimul proiectului: SAStart Health
Data de începere a proiectului: 01/04/2024
Data de finalizare a proiectului: 16/12/2024
Scopul proiectului: Scopul principal al proiectului este stimularea și dezvoltarea competențelor antreprenoriale în domeniul sănătate în rândul studenților (și absolvenților) universității. Se asigură accesul la un sector cu un potențial de creștere economică semnificativ corelat totodată cu contribuția complexă la binele populației.
Cod proiect: CNFIS-FDI-2024-F-0524
Buget proiect: 221000 lei
OS1. Stimularea competențelor și dezvoltarea abilităților antreprenoriale în rândul studenților (și absolvenților).
OS1 are prevăzute trei tipuri de activități, care vizează:
- dezvoltarea continuă a echipei SAStart Health în vederea stimulării și promovării procedurilor și acțiunilor antreprenoriale în rândul studenților și absolvenților,
- dezvoltarea bazei didactice și de formare prin realizarea de materiale de actualitate și susținerea pentru studenți a cursurilor de specialitate curentă antreprenorială,
- consilierea în vederea pregătirii planurilor de afaceri și prezentarea oportunităților de finanțare.
Activitățile au fost propuse luând în considerare faptul că, echipa SAStart Health se află în permanentă colaborare cu: (i) Consiliul de Consultanță Antreprenorială al UMFVBT (înființat în anul 2020) care are în componență importanți operatori economici din domeniul sănătate; (ii) Centrul de Consiliere şi Orientare în Carieră; (iii) Centrul de coordonare a practicii studenților; (iv) ALUMNI; (v) organizațiile studențești recunoscute din universitate; (vi) reprezentanții studenților în structurile de conducere ale universității. În cadrul activităților sunt implicați membri cu expertiză din echipa de proiect, mentori, antreprenori din domeniu medical și domenii conexe.
OS2. Organizarea de evenimente complexe, susținerea acțiunilor de mentorat și formarea practică de specialitate.
OS2 presupune activități de:
- internship-uri și sesiuni de training-uri la companii de succes din domeniu;
- organizare a atelierelor de lucru cu antreprenori de succes/dezbateri de idei de afaceri/module educaționale antreprenoriale (practic, aplicabil, transferabil);
- stimulare și susținere a acțiunilor de mentorat).
Au loc manifestări interdisciplinare (de conectare antreprenorială). Programul „Săptămâna antreprenoriatului în UMFVBT” se află la cea de-a treia ediție și găzduiește o serie de workshop-uri și conferințe cu participare a antreprenorilor din varii domenii în vederea creșterii impactului de stimulare a antreprenoriatului studențesc. De asemenea, programul „Antreprenoriatul între vis și realitate” (a treia ediție) oferă în continuare suport pentru realizarea de training-uri și ateliere de lucru la sediul unor firme/organizații recunoscute în prezența unor antreprenori de succes.
OS3. Suport multiplu pentru implementarea și valorificarea inițiativelor de afaceri ale studenților.
OS3 are la bază:
- organizarea de sesiuni de expunere, selecție/planificare finanțare a planurilor de idei și afaceri viabile (aplicarea continuă a conceptului Health-Art-Community) prin cooptarea și a studenților voluntari,
- organizarea de competiții și concursuri și stimularea atragerii de finanțări alături de facilitarea contactului cu posibili investitori și expunerea planurilor de afaceri,
- participarea la târguri/expoziții cu produse inovative și
- continuarea dezvoltării spațiilor speciale destinate comunității de afaceri cu și pentru studenți (sediul SAStart Health, Health Lounge Space).
OS4. Susținerea activităților Consiliului de consultanță antreprenorială și implicarea stakeholderilor.
Obiectivul de față este prevăzut pentru a susține complementar Consiliul de consultanță antreprenorială din cadrul UMFVBT și a oferi astfel asigurarea unor procese decizionale adecvate în acord cu piața muncii. Obiectivul este în acord cu strategia de dezvoltare instituțională și se regăsește în planul operațional al Rectorului UMFVBT.
A1. Stimularea, promovarea și diseminarea acțiunilor antreprenoriale pentru studenți prin dezvoltarea continuă a SAStart Health
Echipa SAStart Health (înființată în urmă cu 2 ani prin implementarea primului FDI pe D4, FDI-2022-0474) se dezvoltă permanent prin cooptarea de noi membri din rândul studenților, cadrelor didactice și/sau antreprenorilor.
Studenții de la cele 3 facultăți (Facultatea de Medicină, Facultatea de Medicină dentară și Facultatea de Farmacie) de la toate programele de studii (lungă durată, scurtă durată, secția RO, secția EN, secția FR, master, doctorat) pot participa la procesul de selecție care se desfășoară în mai multe etape și prevede și elaborarea unor proiecte și prezentări de specialitate care au la bază rolul antreprenoriatului medical în contextul actual, pentru a răspunde cât mai bine nevoilor societății la nivel local, regional și/sau național, internațional.
A2. Dezvoltarea bazei de formare și transmitere de cunoștințe antreprenoriale în rândul studenților
Se organizează cursuri de specialitate pe tema antreprenoriatului medical, prin abordare interdisciplinară și translațională. Cursul „Rolul complex al antreprenoriatul medical și avantajele utilizării tehnologiei în beneficiul societății”, se desfășoară pe o perioadă de 2 săptămâni, cuprinde o parte teoretică (predare, prezentare studii de caz) și o parte practică (simulări, instrumente interactive). Se actualizează materialele suport care au la bază noțiunile generale și etapele standard ale antreprenoriatului și se transpun în format digital pentru a fi accesibile tuturor celor interesați.
A3. Consiliere practică antreprenorială
Se contribuie la formarea tinerilor antreprenori în domeniul sănătate prin consiliere de specialitate în urma căreia studenții/absolvenții sunt capabili să: determine caracteristicile, riscurile/beneficiile antreprenoriatului ca pe o oportunitate într-o viitoare carieră; argumenteze/susțină propria idee de afacere; identifice potențiale surse de finanțare; interpreteze corect chestiunile legate de buget/finanțe; utilizeze conceptul de marketing etc.
Se fac informări legate de tipurile de fonduri publice, modalitatea de accesare, procesul de documentare și întocmire a planurilor de afaceri. Sunt detaliate conceptele de management (de la științific până la cel instituțional), pentru a răspunde cu succes nevoilor pieței moderne.
A4. „Săptămâna antreprenoriatului în UMFVBT”, ediția a treia
În cadrul acestei manifestări, planificată după succesul edițiilor anterioare susținute din proiectele FDI, au loc prezentări interdisciplinare de conectare antreprenorială a domeniilor sănătate și conexe. La workshop-urile și conferințele desfășurate la toate cele 3 facultăți participă și antreprenori de succes din arii interdisciplinare. Printre temele abordate se numără și: telemedicina și monitorizarea la distanță, serviciile de sănătate la domiciliu, securitatea și integritatea datelor (analiza datelor și noile instrumente de modelare), industria farma în prezent etc. ținând cont de progresul tehnologic fulminant care schimbă radical sistemul medical iar specialiștii cu aptitudini antreprenoriale se pot folosi de date predictive și instrumente analitice pentru a anticipa majoritatea nevoilor de asistență medicală. (lunile 6-9)
A5. Facilitarea colaborării mentor-student prin organizarea de sesiuni de mentorat
Are loc odată cu sistematizarea stagiilor de mentorat și consilierea realizată de personalul calificat și specializat al universității. Activitatea are rol de conectare a acțiunilor antreprenoriale inițiate și elaborate de studenți cu personalul din mediul de afaceri fiind solicitați și mentori din domenii conexe/interdisciplinare, mentori din cadrul Alianței Timișoara Universitară (ATU), specialiști în domeniul sănătate. Se continuă dezvoltarea clubului antreprenorilor. Studenții interesați vor fi capabili să: (i) utilizeze cadrul legislativ aferent activității antreprenoriale ori de câte ori se ivește o situație problematică; (ii) analizeze oportunitățile de susținere a întreprinderilor; (iii) să recurgă la metode eficiente de selecție a personalului; (iv) estimeze necesarul de capital; (v) elaboreze strategia de marketing și de promovare.
A6. „Antreprenoriatul între vis și realitate” program destinat deplasării la companii etalon din domeniul medical și complementare
Acest program se află la cea de-a treia ediție și presupune organizarea de deplasări la companii etalon din domeniul sănătate dar și din domenii conexe. În continuare patru firme locale și regionale oferă oportunități de pregătire practică de specialitate pentru studenții UMFVBT, și anume: clinica DermaHealth (coordonator Dr. Ari Skeja), CBS MedCom Hospital (coordonator Ș.l. Dr. Chioibaș Raul), Clinica DermatIQ (coordonator Ș.l. Dr. Iftode Andrada), E-lite Nutriția SRL (coordonator Dr. Vlad Adriana). La acestea se adaugă și alte firme cu care se încheie contracte de colaborare.
Activitatea are loc pentru a ajuta studenții să identifice oportunităţile curente pentru dezvoltarea personală şi profesională, să poată stabili modul de lansare a unei afaceri (în raport cu opţiunile personale), să fie capabili de utilizarea noţiunilor de bază de evidenţă contabilă a activităţii de antreprenoriat în diferite situații și să fie capabili să prezinte și susțină public planul de afacere întocmit.
A7. Organizarea de sesiuni dedicate de expunere, selecție/planificare finanțare a planurilor de idei și de afaceri viabile și premierea proiectelor antreprenoriale inovative
Se organizează două evenimente în care studenții (licență, master, doctorat) și absolvenții (din primii trei ani de la finalizarea studiilor) prezintă Consiliului executiv al SAStart Health spre evaluare și feedback ideile și proiectele la care au lucrat. Are loc și organizarea de concursuri, încercarea atragerii de finanțări pentru cele mai votate proiecte/planuri de afaceri, acordarea de premii pentru ideile inovative. În activități sunt implicați și studenți voluntari, se elaborează materiale de promovare eveniment/instituție, se constituie comisii de analiză și este vizată și facilitarea contactului cu potențiali investitori.
A8. Participarea la târguri/expoziții/manifestări cu produse inovative din domeniu medical și domenii conexe
Studenții și membri din echipa de proiect participă la evenimente din domeniu și domenii conexe în vederea prezentării ideilor și conceptelor inovatoare dar și pentru a acumula noi cunoștințe și a stabili noi legături favorabile dezvoltării antreprenoriatului medical.
A9. Extinderea și întreținerea spațiilor speciale pentru comunități de afaceri pentru studenți (și absolvenți)
Are loc prin dotarea continuă a spațiilor SAStart Health și Health Lounge Space cu instrumente și obiecte necesare în vederea facilitării interacțiunii dintre membri Consiliului executiv SAS, studenți, mentori, antreprenori etc. Spațiile sunt destinate în special întâlnirilor (periodice studenți/antreprenori), expozițiilor (prezentări de afaceri de succes și inițiative ale tinerilor), relațiilor cu mediul socio-economic.
A10. Consultarea stakeholderilor
Prin această activitate se dorește implicarea stakeholderilor în procesele de dezvoltare academică (oferirea de perspective valoroase despre competențele necesare pe piața muncii) și facilitarea comunicării cu studenții (feedback esențial despre experiența educațională și așteptările profesionale) și absolvenții (experiențe directe despre programele de studii)
RS1. Completarea/actualizarea paginii de internet a SAStart Health (sesiuni digitale interactive); facilitarea comunicării între studenți, Consiliu executiv, mentori, antreprenori
RS2. Elaborarea cursului „Rolul complex al antreprenoriatul medical și avantajele utilizării tehnologiei în beneficiul societății” și pregătirea de ghiduri practice (care au la bază recomandările OECD și cele ale Comisiei Europene în ceea ce privește antreprenoriatul în sistemul de învățământ superior) pentru stimularea și dezvoltarea antreprenoriatului în rândul tinerilor specialiști din domeniul medical
RS3. Formarea continuă a cadrelor didactice pentru a disemina ulterior informații de actualitate în cadrul SAStart Health și structurilor cu care se colaborează
RS4. Întreținerea spațiilor speciale destinate întâlnirilor, expozițiilor și relațiilor cu mediul socio-economic prin adaptarea și dezvoltarea permanentă în acord cu nevoile curente
RS5. Actualizarea regulamentului de funcționare al SAStart Health de către Consiliul executiv care are în vedere solicitările, sugestiile, observațiile comunității studențești, academice și cadrul legislativ în vigoare. Adaptarea procedurilor în acord cu cerințele actuale și nevoile identificate.
RS6. Actualizarea contractelor de colaborare și acordurilor de parteneriat existente și întocmirea de noi contracte de colaborare (și/sau acorduri de parteneriat) cu instituții/organizații/firme în vederea stimulării antreprenoriatului medical în rândul studenților
RS7. Organizarea manifestării „Săptămâna antreprenoriatului în UMFVBT” care cuprinde workshop-uri și conferințe la care participă studenți, mentori, colaboratori, antreprenori de succes
RS8. Formare studenți – Programul „Antreprenoriatul între vis și realitate” aflat la cea de-a treia ediție oferă stagii de practică pentru min 20 studenți și training-uri la sediul companiilor de succes (participare min. 30 studenți)
RS9. Se organizează evenimente (continuitate Health-Art-Community) în care au loc activități variate (concursuri, atragere finanțări, acordare de premii pentru ideile inovative).
RS10. Se facilitează sesiuni de mentorat cu cel puțin 5 reprezentanți ai mediului antreprenorial de la Clinicile Medicis, DermaHealth, DermatIQ, CBS MedCom Hospital, industria farma, clinici medicină dentară etc.
RS11. Studenți implicați – În urma participării la târguri/expoziții are loc atât formarea cât șiparticiparea și implicarea studenților la nivel translațional
RS12. Feedback asigurat – Implicare directă stakeholderi pentru asigurarea unui ciclu continuu de feedback și îmbunătățire în vederea pregătirii de profesioniști pentru a face față provocărilor dintr-o lume în continuă schimbare.