Director proiect: Conf.univ.dr. Daniela Șilindean
Cod final de înregistrare: | CNFIS-FDI-2024-F-0272 |
Denumire instituţie: | UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE ” VICTOR BABEŞ ” TIMISOARA |
Titlu proiect: | O educație universitară medicală mai accesibilă – strategii Çi instrumente pentru susținerea participării Çi accesului studenților cu dizabilități la procesul educațional |
Domeniu vizat: | 8. Susţinerea participării şi accesului studenţilor cu dizabilităţi la procesul educational |
Bugetul aprobat: | 160.000 LEI |
Scopul proiectului: | Proiectul își propune să își aducă contribuția la crearea unei comunități academice în care educația e accesibilă și care favorizează incluziunea, și, prin extensie, la o societate care respectă drepturile, autonomia și egalitatea de șanse. Ne propunem să dezvoltăm strategii, să consolidăm instrumente de lucru, să observăm și, mai apoi, să generăm exemple de bună practică. |
Nr. Crt. | Obiectiv Nomenclator Național – corelare | Detaliere Obiectiv specific |
1 | OG8.1.Promovarea ofertei educaționale a universității | Susținerea unui număr de studenti cu dizabilități cu rezultate foarte bune la învățătură |
2 | OG8.2.Îmbunătățirea serviciilor de consiliere și orientare profesională | Creșterea capacității instituției de incluziune a studenților cu dizabilități aflați în situații de risc și abandon universitar prin evaluarea nevoilor și a resurselor, prin dezvoltarea practicilor curente, prin elaborarea de politici și practici instituționale care să le asigure studenților sprijin adecvat și prin monitorizarea continuă a măsurilor implementate. |
3 | OG8.2.Îmbunătățirea serviciilor de consiliere și orientare profesională | Organizarea de programe de consiliere, în vederea realizării unor proiecte care au drept scop incluziunea socială a studenților cu dizabilități. |
4 | OG8.2.Îmbunătățirea serviciilor de consiliere și orientare profesională | Dezvoltarea unor strategii și a unor planuri de îmbunătățire a echității în educație și dezvoltarea de instrumente proprii de intervenție și de raportare în domeniul abandonului universitar pentru studenții cu dizabilități care să includă adaptări rezonabile specifice, programe de consiliere și grupuri permanente de lucru, resurse digitale accesibile și grupuri de sprijin. |
5 | OG8.3.Acordarea de sprijin studenților cu dizabilități | ConÇtientizarea importanței derulării activităților de voluntariat pentru studenții cu dizabilități, în vederea creșterii angajabilității, prin organizarea de ateliere de informare și prin implicarea studenților în programul UMFT VADA. |
6 | OG8.4.Realizarea unui canal online – website pentru informare şi comunicare | Dezvoltare instrument online şi actualizare informații pentru studenții cu dizabilități. |
7 | OG8.4.Realizarea unui canal online – website pentru informare şi comunicare | Realizarea unei baze de date cu studenți cu dizabilități aflați în situația de risc de abandon universitar timpuriu şi menținerea informării/ comunicării. |
8 | OG8.5.Alte obiective specifice domeniului, pe care universitatea le propune la nivel institutional | Derularea unei campanii de conștientizare și de sensibilizare care să vizeze nevoile studenților cu dizabilități din cadrul UMFT, prin organizarea de programe de sensibilizare și educație destinate comunității universitare care să promoveze combaterea discriminării, răspunsuri empatice, sprijinul pentru studenții cu dizabilități și crearea unui mediu în care incluziunea să fie atent valorizată. |
9 | OG8.5.Alte obiective specifice domeniului, pe care universitatea le propune la nivel institutional | Management de proiect |
Nr. Crt. | Denumire – scurtă Activitate | Detaliere Activitate |
1 | Activitatea 1 – Campanie de conștientizare | A.1 Campanie de conștientizare (lunile 2-8):
|
2 | Activitatea 2 – Bază de date studenți cu dizabilități, colectare și analiză date | A.2 Bază de date studenți cu dizabilități, colectare și analiză date (lunile 1-4):
|
3 | Activitatea 3 – Dezvoltarea unor strategii și instrumente proprii | A.3 Dezvoltarea unor strategii și instrumente proprii (lunile 1-9): Deplasari la universități din UE având ca scop observarea de bune practici în demersurile instituționale realizate pentru înțelegerea nevoilor studenților cu dizabilități (redactarea ghidului Reasonable adjustments guide, hotărâri speciale ale universității, activitatea comitetului de adaptări rezonabile), observarea de bune practici în privința gestionării cerințelor academice și administrative universitare în cazul persoanelor cu dizabilități (accesibilizarea spațiului, a introducerii incluziunii ca temă/curs în curriculum, etc.) Toate deplasările sunt urmate de întâlniri pentru diseminarea exemplelor de bune practici și de sesiuni de lucrupentru identificarea instrumentelor locale, stabilirea de obiective care să fie incluse în ghidul final – instrument propus spre analiză conducerii universității. |
4 | Activitatea 4 – Ateliere de formare studenți și cadre didactice | A.4 Ateliere de formare studenți și cadre didactice (lunile 2-3): Organizarea la Timișoara a două ateliere tematice care vizează aprox. 20 de cadre didactice din UMFT și aprox. 20 de studenți. Atelierele de lucru au ca scop o înțelegere comună a incluziunii și a modalității prin care se poate ea realiza în cadrul UMFT. Aceste ateliere de lucru vor sprijini elaborarea unor acțiuni care să fie propuse conducerii universității. |
5 | Activitatea 5 – Consiliere pentru orientarea în carieră | A.5 Consiliere pentru orientarea în carieră (lunile 1-8): Realizarea a minimum 10 sesiuni de consiliere pentru studenții cu dizabilități, în vedere incluziunii sociale și orientării în carieră. |
6 | Activitatea 6 – Oportunități de implicare și sesiuni de informare studenți | A.6 Oportunități de implicare și sesiuni de informare studenți (lunile 1-8):
|
7 | Activitatea 7 – Grup de solidaritate | A.7 Grup de solidaritate (lunile 7-8):
|
8 | Activitatea 8 – Susținerea studenților cu dizabilități cu rezultate foarte bune la învățătură | A.8 Susținerea studenților cu dizabilități cu rezultate foarte bune la învățătură (lunile 7-8): – Premierea a trei studenți cu dizabilități cu rezultate foarte bune la învățătură prin acordarea a 3 tablete pentru susținerea procesului de învățare. |
9 | Activitatea 9 –Management de proiect | A.9 Management de proiect (lunile 1-8): – include întâlniri periodice ale echipei de proiect, actualizarea calendarului activităților, realizarea activităților de achiziții, redactarea raportului intermediar tehnico-financiar, redactarea raportului final de execuție bugetară și a raportului de implementare. |
Nr. Crt. | Rezultat Nomenclator Național – corelare | Detaliere rezultat specific | Activitate aferentă |
1 | RG8.14.parteneriate si colaborari cu institutii (inclusiv mediul economic) | O întâlnire cu reprezentanți ai Asociației Ceva de spus | Activitatea 1 – Campanie de conștientizare |
2 | RG8.14.parteneriate si colaborari cu institutii (inclusiv mediul economic) | O analiză a nevoilor și ideilor despre sine ale comunității locale a persoanelor cu dizabilități în colaborare cu Asociația Ceva de spus | Activitatea 1 – Campanie de conștientizare |
3 | RG8.08.materiale sau instrumente de consiliere/orientare/tutoriat (chestionar, ghid, curs, strategii, studii) | Un grup de lucru constituit la nivelul UMFT | Activitatea 2 – Bază de date studenți cu dizabilități, colectare și analiză date |
4 | RG8.08.materiale sau instrumente de consiliere/orientare/tutoriat (chestionar, ghid, curs, strategii, studii) | Un chestionar realizat (condiții actuale, condiții care privesc cerințe adaptate în privința procesului didactic și a vieții în campus, a stării de bine, profil academic, necesități de consiliere) | Activitatea 2 – Bază de date studenți cu dizabilități, colectare și analiză date |
5 | RG8.08.materiale sau instrumente de consiliere/orientare/tutoriat (chestionar, ghid, curs, strategii, studii) | O analiză a rezultatelor obținute în urma aplicării chestionarului | Activitatea 3 – Dezvoltarea unor strategii și instrumente proprii |
6 | RG8.08.materiale sau instrumente de consiliere/orientare/tutoriat (chestionar, ghid, curs, strategii, studii) | Un Ghid pentru accesibilizare ce include obiective, acțiuni Çi instrumente care să conducă la o mai bună participare a studenților cu dizabilități la procesul educațional în cadrul UMFT | Activitatea 3 – Dezvoltarea unor strategii și instrumente proprii |
7 | RG8.03.cadre didactice formate/ implicate | 20 de cadre didactice din cadrul UMFT instruite pe tema Incluziunea socială | Activitatea 4 – Ateliere de formare studenți și cadre didactice |
8 | RG8.03.cadre didactice formate/ implicate | 3 sesiuni de diseminare ce urmăresc bune practici în zona demersurilor instituționale, a gestionării cerințelor educaționale diverse, a accesibilizării spațiului, a introducerii incluziunii în curriculum | Activitatea 3 – Dezvoltarea unor strategii și instrumente proprii |
9 | RG8.03.cadre didactice formate/ implicate | 3 deplasări pentru observare de bune practici și dobândire de know-how în privința demersurilor instituționale, a gestionării cerințelor educaționale diverse, a accesibilizare a spațiului, a introducerii incluziunii în curriculum | Activitatea 3 – Dezvoltarea unor strategii și instrumente proprii |
10 | RG8.12.studenti informati/consiliati/participanti | 20 de studenți din cadrul UMFT din ani diferiți, din programe de studii și facultăți diferite din cadrul UMFT instruiți pe tema Incluziunea socială. | Activitatea 4 – Ateliere de formare studenți și cadre didactice |
11 | RG8.09.materiale si activitati promovare universitate | Minim 5 înregistrări interviuri cu studenți din cadrul UMFT și/sau cu persoane tinere cu dizabilități | Activitatea 2 – Bază de date studenți cu dizabilități, colectare și analiză date |
12 | RG8.09.materiale si activitati promovare universitate | Un volum care să includă poveștile personale ale studenților cu dizabilități, dar și contribuții teoretice care descriu procesul de accesibilizare. | Activitatea 3 – Dezvoltarea unor strategii și instrumente proprii |
13 | RG8.09.materiale si activitati promovare universitate | Un clip de promovare care să includă mărturiile studenților cu dizabilități | Activitatea 1 – Campanie de conștientizare |
14 |
RG8.09.materiale si activitati promovare universitate | O sesiune de Biblioteca umană cu participarea studenților/persoanelor cu dizabilități | Activitatea 1 – Campanie de conștientizare |
15 | G8.09.materiale si activitati promovare universitate | O lansare de carte care documentează procesul de accesibilizare și include povești/mărturii ale studenților cu dizabilități | Activitatea 1 – Campanie de conștientizare |
16 | RG8.05.infiintare/dezvoltare CCOIC/ centre inscriere | Constituirea unui grup de solidaritate socială | Activitatea 7 – Grup de solidaritate |
17 | RG8.05.infiintare/dezvoltare CCOIC/ centre inscriere | Realizarea unei adrese de email și a unui instrument digital care să permită o comunicare simplă cu grupul de solidaritate | Activitatea 7 – Grup de solidaritate |
18 | RG8.15.premii/burse private/programe practica/internship | 3 studenți cu dizabilități premiați pentru rezultate foarte bune la învățătură | Activitatea 8 – Susținerea studenților cu dizabilități cu rezultate foarte bune la învățătură |
19 | RG8.10.activitati consiliere/orientare/tutoriat (sesiuni, tabere, training-uri, workshop-uri) | 10 sesiuni de consiliere în vederea incluziunii sociale și a orientării în carieră | Activitatea 5 – Consiliere pentru orientarea în carieră |
20 | RG8.10.activitati consiliere/orientare/tutoriat (sesiuni, tabere, training-uri, workshop-uri) | 2 studenți cu dizabilități înscriși în programul Voluntariat în activitatea de dezvoltare academică – UMFT | Activitatea 5 – Consiliere pentru orientarea în carieră |
21 | RG8.16. Alte rezultate specifice domeniului, pe care universitatea le propune la nivel instituțional | Raport intermediar tehnic și financiar, raport final de execuție bugetară, raport final de îndeplinire obiective și indicatori de rezultat asumați, raport final de implementare | Activitatea 9 – Management de proiect |